In het programma werken we langs 3 sporen:
1. Kerninstrumenten: dit betreft de wettelijk verplichte onderdelen, voor de gemeente de omgevingsvisie, het omgevingsplan, de omgevingsvergunning. Hier is aan toegevoegd de herijking van bestaand beleid en naar een ander type regelgeving.
2. Digitalisering/Digitaal stelsel Omgevingswet
3. Andere werkwijze en cultuur/dienstverlening.
De 3 sporen moeten in samenhang worden bezien, tussen de diverse inspanningen per spoor lopen verschillende dwarsverbanden en zitten onderlinge afhankelijkheden. Het programma is dynamisch en er is sprake van een ontwikkelend en ontwerpend proces. De implementatie van de Omgevingswet is een veranderproces waarvoor geen blauwdruk is te geven. Verschillende onderdelen worden in samenspraak met stakeholders verder ingevuld. Er is nadrukkelijk geen sprake van een lineair proces.
Met de volgende projecten en activiteiten per spoor dragen we bij aan de hiervoor genoemde doelstellingen:
Ad. 1 Kerninstrumenten:
Omgevingsvisie: de omgevingsvisie is door de gemeenteraad vastgesteld in 2020.
- Uitwerken beleidsproces omgevingsvisie: het actueel houden van dit koersdocument
- Onderzoeken welke thema’s of wijken uit de omgevingsvisie afzonderlijk uitgewerkt moeten worden in een Omgevingswet programma
Met als resultaat het beleidsproces omgevingsvisie is beschreven en de omgevingswetprogramma's zijn bekend.
Herijking bestaand beleid:
- bepalen welke onderdelen van het huidige beleid kunnen vervallen en welke opgenomen moeten worden in het omgevingsplan.
Met als resultaat herijkt bestaand beleid en regelgeving van het fysieke domein. Dit project loopt door gedurende het gehele programma.
Omgevingsplan: De omgevingsvisie en de programma's worden vertaald in juridische regels voor het omgevingsplan. Er komt één omgevingsplan voor de gehele gemeente. In 2021 voeren we de volgende activiteiten uit:
- De resultaten van de pilot "gemeente-DSO: start omgevingsplan", vertalen naar de verdere uitwerking van het omgevingsplan
- Opstellen en uitvoeren participatieplan omgevingsplan
- Starten met het opstellen van het gemeente dekkend omgevingsplan
- Uitwerken toepasbare regels
- Uitwerken voorstel "adviesrol gemeenteraad bij buitenplanse activiteiten"
- Inregelen gemeentelijke adviescommissie
- Aanpassen processen en ontwerp proces "wijzigen omgevingsplan".
De realisatie van het omgevingsplan overstijgt de programmaperiode. In het plan van aanpak Omgevingsplan dat is vastgesteld door het college is de planning dat het omgevingsplan wordt afgerond in 2025 .
Ad. 2 Digitalisering / Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO):
- aansluiting op het digitaal stelsel Omgevingswet
- Vervolgen implementeren nieuwe software
Met als resultaat dat nieuwe software geïmplementeerd is en dat we aangesloten zijn op het DSO per 2022.
Ad.3 Dienstverlening, houding en gedrag
Houding en gedrag.
Het onderdeel houding en gedrag loopt als een satéprikker dwars door alle opgaven heen. Bijvoorbeeld: door integraal te werken aan het Omgevingsplan wordt geoefend met de andere manier van werken, hierbij zijn vakspecialisten op het gebied van o.a. milieu betrokken, maar ook medewerkers van GEO, juridische- en ruimtelijke ontwikkeling, het sociale domein en het KCC. Bij alle onderdelen waar aan gewerkt wordt, wordt direct geoefend met het anders werken. Het anders werken krijgt vorm door middel van experimenteren en leren. Hierbij gaan we uit van drie clusters waarin geïnvesteerd moet worden. Deze clusters zijn fluïde en lopen in elkaar over maar kunnen ook gelijktijdig uitgevoerd worden. Deze 3 clusters zijn:
- Bewustwording
- Kennis
- competenties en vaardigheden
Deze clusters zijn uitgewerkt in een concreet opleidingen- en activiteitenaanbod dat uitgevoerd wordt in 2021.
Dienstverlening:
- Aan de hand van klantreizen bepalen hoe de dienstverlening vormgegeven kan worden
- Een start maken met de invoering van de volgende serviceformules: ontwikkelformule, toezichtformule
- Eén plan, één aanvraag, één vergunning: samen met ketenpartners toewerken naar één proces voor het verlenen van complexe vergunningen (intake-/omgevingstafel). Hiermee is in 2020 gestart, in 2021 wordt dit verder doorontwikkeld
- Werkprocessen herijken en aanpassen of opnieuw beschrijven
- In kaart brengen van de consequenties van de Omgevingswet voor de leges
Dit spoor kent meerdere resultaten, deze resultaten worden niet in één jaar bereikt. In lijn met de organisatieontwikkeling is dit een traject waar meerdere jaren aan gewerkt wordt.
- Bestuur en ambtelijke organisatie zijn in staat integraal te denken en te werken vanuit de maatschappelijke opgave
- Ambtelijke organisatie en bestuur zijn bijgeschoold
- Integrale procesbeschrijvingen voor de nieuwe instrumenten
- Serviceformules zijn operationeel; processen zijn transparant voor alle betrokkenen
- Er is één toegang gerealiseerd voor initiatieven en aanvragen voor de leefomgeving
- Vergunningaanvragen worden binnen 8 weken afgehandeld
Participatie en communicatie:
- Uitwerken participatie door initiatiefnemer in participatiebeleid
- Uitvoeren communicatieplan
Met als resultaat participatieverordening, medewerkers en inwoners en bedrijven zijn geïnformeerd over de komst van de Omgevingswet.