Home

Financiële keuzes

Het vertrekpunt voor financieel meerjarenperspectief (FMP) is de perspectiefnota 2020. Het meerjarenperspectief uit deze perspectiefnota was globaal, richtinggevend en tegelijkertijd onzeker. We constateerden toen dat sinds de decentralisaties in het sociaal domein, en de daarbij behorende open einderegelingen, de schommelingen in het perspectief toenemen.

Onderstaande tabel geeft inzicht de mutaties die na de perspectiefnota 2020 zijn doorgevoerd in de voorliggende begroting 2021 en de meerjarenraming 2022-2024.

Financieel Meerjarenperspectief (FMP)

2021

2022

2023

2024

Autonome ontwikkelingen

Loon- en prijsontwikkelingen

0,63

0,63

0,63

0,63

Verbonden partijen

0,38

0,39

0,43

0,48

Stelpost loon- prijscompensatie

-1,24

-1,14

-1,03

-1,04

Sociaal flankerend beleid - vrijval salarisbudget deelnemers

-1,18

-2,04

-2,11

-2,14

Sociaal flankerend beleid - salarislasten vervanging

1,14

1,26

1,16

1,16

Sociaal flankerend beleid - kosten RVU

0,55

0,13

0,04

0,00

Kapitaallasten

-0,23

0,10

0,07

0,07

Treasury - rente

-0,39

-0,18

0,03

0,03

Treasury - dividenden

-0,23

0,08

0,08

0,08

Verhuur en exploitatielasten vastgoed

0,10

0,22

0,22

0,22

Inkomensregelingen - bijstand en BUIG

2,01

2,01

2,00

2,00

Sociaal domein

1,27

1,27

1,27

1,27

Beschermd wonen (vrijval reserve/regio)

-1,40

0,00

0,00

0,00

Minimabeleid

-0,11

-0,09

-0,05

-0,02

Arbeidsparticipatie

0,00

0,00

0,12

0,23

Veilig Thuis Twente

0,07

0,07

0,07

0,07

RBT/XL Businesspark

-0,50

0,00

0,00

0,00

Werkorganisatie Twenteboard

0,06

0,06

0,06

0,06

OZB

-0,73

-0,73

-0,73

-0,73

Team online

0,09

0,09

0,09

0,09

Huisvesting sociale wijkteams

0,26

0,00

0,00

0,00

Besparing wijkaccommodaties

-0,02

-0,02

-0,02

-0,02

Organiseren van verkiezingen

0,15

0,15

0,30

0,00

Spuk Sport

-0,30

-0,30

-0,30

0,00

Exploitatielasten tractiemiddelen

0,13

0,13

0,13

0,13

Septembercirculaire 2020 gemeentefonds

-0,61

-0,16

-0,61

-0,83

Overige mutaties

-0,02

0,02

0,08

0,42

B. Totaal autonome ontwikkelingen

-0.12

1,96

1,93

2,16

Bestaande ontwikkelingen

Jeugdbeschermingstafel

0,04

0,04

0,00

0,00

Schoolmaatschappelijk werk

0,28

0,28

0,28

0,28

Toezicht en juridisch medewerkers WMO/Jeugd

0,35

0,35

0,35

0,35

Schuldenlab - schuldenspecialisten

0,30

0,00

0,00

0,00

Nieuwe ontwikkelingen

Taakstelling systeeminnovaties fysiek

0,28

0,28

0,28

0,28

Besparingsverlies personele taakstellingen

0,71

0,00

0,00

0,00

Projecten initiatieffase

0,15

0,15

0,15

0,15

C. Totaal ontwikkelingen

2,10

1,09

1,06

1,06

Dekkingsmaatregelen

Taakstelling WMO/Jeugd

-0,35

-0,35

-0,35

-0,35

Taakstelling sociaal domein

-0,30

0,00

0,00

0,00

Vrijval reserve overlopende werken

-0,59

0,00

0,00

0,00

Vrijval reserve grote investeringen

-0,20

0,00

0,00

0,00

Vrijval reserve investeringsagenda

-0,18

0,00

0,00

0,00

Inzet behoedzaamheidsstelpost

-0,14

-1,16

-0,80

-0,14

Stelpost ontwikkelingen sociaal domein

-0,14

-0,14

-0,14

-0,14

Stelpost nieuw beleid

-0,19

-0,19

-0,19

-0,19

Stelpost areaaluitbreiding

-0,15

-0,15

-0,15

-0,15

E. Totaal dekkingsmaatregelen

-2,24

-1,98

-1,62

-0,97

Toevoeging financieel herstel

1,00

2,25

2,25

0,00

Niet financieel vertaalde ontwikkelingen

0,00

0,00

0,00

0,00

 -/- = voordeel/baten, + = nadeel/lasten (bedragen * 1.000.000 euro)

Toelichting

Autonome ontwikkelingen
Loon- en prijsontwikkelingen
Jaarlijks worden de prijsgevoelige budgetten geïndexeerd (1,7% in 2021) en worden de salarissen en sociale lasten opnieuw berekend op basis van de vastgestelde formatie en de verwachte loonontwikkeling.

Verbonden partijen
De bijdragen aan verbonden partijen hebben wij in onze begroting verwerkt conform de vastgestelde begrotingen voor 2021. Wij zien bij alle verbonden partijen een stijging van de gemeentelijke bijdrage als gevolg van loon- en prijscompensatie.

Dekking stelpost loon- en prijscompensatie
Het gereserveerde bedrag voor loon- en prijscompensatie ter afdekking van loon- en prijsontwikkelingen vanaf 2021 valt vrij in het financieel meerjarenperspectief. De effecten van de nog af te sluiten CAO voor gemeenteambtenaren vanaf 2021 en de ontwikkeling van de pensioenpremies zijn op dit moment nog niet bekend. Hiervoor is een bedrag van 1,5 miljoen euro gereserveerd. De reserveringen voor loon- en prijsontwikkelingen voor de jaren 2022 t/m 2024 zijn gebaseerd op het Centraal Economisch Plan 2020 (CEP2020) van het Centraal Planbureau (CPB).

Sociaal flankerend beleid
De regeling Sociaal Flankerend Beleid (SFB) is één van de pijlers onder het mobiliteitsbeleid voor het personeel. De regeling maakt het voor oudere werknemers aantrekkelijk om vervroegd uit te treden en een 40-tal medewerkers maakt hiervan gebruik. Ongeveer de helft van de vertrokken medewerkers wordt vervangen door jongere werknemers.
Het totale jaarlijkse salarisbedrag dat gelieerd kan worden aan vertrekkende medewerkers loopt de komende jaren op naar ruim 2,1 miljoen euro.
De noodzakelijke kosten voor vervanging / verjonging bedragen ruim 1,1 miljoen euro. Het criterium voor vervanging is het oplossen van SFB gerelateerde formatieve knelpunten.
De te betalen boete aan de Rijksbelastingdienst voor de betaalde transitievergoedingen is de eerste jaren als een aflopende incidentele kostenpost opgenomen.
In 2021 is er geen sprake van vrijval. De cumulatie van de regeling voor vertrekkende medewerkers, de te betalen boete van 52% van de transitievergoeding aan de Rijksbelastingdienst én het oplossen van door SFB ontstane formatieve knelpunten zorgt in het jaar 2021 voor een incidentele mismatch met het beschikbare personeelsbudget. In de jaarschijven 2022 t/m 2024 is er sprake van een oplopende structurele vrijval ten gunste van het financieel meerjarig perspectief die oploopt naar 0,98 miljoen euro in 2024.

Kapitaallasten
Bij de jaarverantwoording 2019 is geconstateerd dat over een aantal panden die in het verleden met het oog op toekomstige planontwikkeling zijn aangekocht, geen afschrijving berekend was. Hoewel het voornemen bestaat om deze panden af te stoten of om deze (op termijn) tot ontwikkeling te brengen, dient er echter wel afschrijving plaats te vinden. De lasten van ca. 400.000 euro zijn in de begroting en het meerjarenperspectief verwerkt.

Verder zijn de kapitaallasten van bestaande investeringen en de stelposten voor kapitaallasten meerjarig doorgerekend. Dit leidt tot een voordeel van circa 100.000 euro in 2021, oplopend naar 200.000 euro vanaf 2024. Naast de stelpost voor onderuitputting op kapitaallasten van 150.000 euro structureel is er rekening gehouden met de incidentele vrijval van kapitaallasten van investeringen in onderwijshuisvesting die in 2020 nog niet in gebruik worden genomen (390.000 euro). Het gaat om de verbouwing van het Pius X College en CSG Het Noordik.

Treasury - rente
De leningenportefeuille van opgenomen en uitgezette gelden is voor deze begroting geactualiseerd. We
voorzien dat herfinanciering van leningen tegen een lagere rente kan plaatsvinden. De rente voor kortlopende
financiering is daarnaast op dit moment zelfs negatief. Als gevolg hiervan ontstaat er de komende jaren een
voordeel op treasury.

Treasury - dividenden
Twence Holding bv heeft aangegeven dat zij een dividenduitkering van 560.000 euro verwacht voor 2021. In de begroting is een structurele dividenduitkering van 90.000 euro opgenomen. Wij nemen voor het jaar 2021 incidenteel een aanvullend bedrag van 300.000 euro op in onze begroting. Met een dividenduitkering van afgerond 1,0 miljoen euro over 2018 en 0,7 miljoen euro over 2019 heeft Twence laten zien de meerjarige dividendverwachting te realiseren.
De begrote dividenduitkering van Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is in lijn gebracht met de dividenduitkering die over 2019 ontvangen is. Het geraamde dividend is structureel met 75.000 verlaagd en bedraagt 225.000 euro.

Verhuur en exploitatielasten vastgoed
Het met ingang van 1 juli 2021 aflopen van de huurovereenkomst met het COA (voormalige Huize Alexandra) leidt tot een neerwaartse bijstelling van de inkomsten uit de verhuur van vastgoed. Verder is uit de aanbesteding van onze vastgoedverzekeringen een premieverhoging van 40.000 euro voortgekomen.

Inkomensregelingen - bijstand en BUIG
De begroting van de inkomensregelingen is geactualiseerd op basis van de laatste inzichten. We verwachten dat het BUIG-budget ten opzichte van 2020 met 16 procent zal stijgen. Het aantal cliënten zal minder stijgen dan het budget, namelijk 10 procent ten opzichte van 2020. Tot slot verwachten wij dat de gemiddelde prijs per dossier met 5 procent zal toenemen door een gewijzigd bijstandsbestand. De prijs- en volumewijziging wordt volledig verklaard door de coronacrisis. Ondanks de genomen maatregelen om het tekort op de BUIG te verminderen, gaan wij in deze begroting ervan uit dat we de komende jaren fors financieel moeten bijpassen uit de eigen middelen. Dit vooruitzicht is voor het college aanleiding om bezwaar te maken tegen de eerstkomende BUIG-beschikking van het Rijk.

Wmo en Jeugd
In de voorjaarsrapportage 2020 is een structurele stijging van de lasten Wmo en Jeugd gemeld. Deze stijging is in deze programmabegroting meerjarig verwerkt. Daarnaast verwachten wij dat de stijging bij de Wmo huishoudelijke ondersteuning doorzet in 2021. Op basis van een landelijke analyse met 3,5 procent ten opzichte van 2020. Gezien de dalende trend in de volumestijging van de afgelopen jaren is dat een reëel percentage. De dalende trend zullen we kort toelichten: de uitgaven voor Wmo HO zijn in 2019 met 23 procent gestegen (totaal van prijs- en volumestijging) ten opzichte van 2018. Dat had te maken met een stijging van het aantal cliënten, maar ook door een aanpassing van het tarief als gevolg van AMvB reële prijs (hogere lonen in de Cao VVT). Op basis van de meest recente prognose verwachten we een stijging van de uitgaven in 2020 van 8 procent, als na-ijl effect van het abonnementstarief en een toenemende vergrijzing. Voor 2021 voorzien wij dat de stijging van de uitgaven minder hard zal gaan dan in 2020, namelijk bijna 7% procent door 3,3 procent prijsstijging en 3,5 procent volumestijging.

Beschermd wonen (vrijval reserve centrumgemeente taken)
Bij beschermd wonen verwachten wij in 2020 een overschot van ongeveer 3,5 miljoen euro. Het positieve saldo 2020 zal gestort worden in de bestemmingsreserve beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Na vaststelling van de jaarverantwoording 2020 zal een deel van het positieve saldo worden uitgekeerd aan de
regiogemeenten. Het deel van Almelo zal vrijvallen in boekjaar 2021.

Minimabeleid
De begroting van het minimabeleid is aangepast conform de besluitvorming over de nadere herprioritering van het minimabeleid (BW-7839) en conform de vastgestelde begroting 2021 van de Stadsbank Oost Nederland.

Arbeidsparticipatie
De budgetten voor arbeidsparticipatie zijn geactualiseerd conform de septembercirculaire 2020 van het gemeentefonds.

Veilig Thuis Twente
De bijdrage aan Veilig Thuis Twente is aangepast naar aanleiding van het besluit van de Bestuurscommissie OZJT van 1 juli jl. om te komen tot een duurzame oplossing voor Veilig Thuis Twente (VTT). Met een structurele formatie-uitbreiding van 6 FTE wordt VTT in staat gesteld om haar rol in de aanpak van Huiselijk Geweld en Kindermishandeling structureel en toekomstbestendig in te vullen.
In de septembercirculaire 2020 van het gemeentefonds zijn structureel middelen beschikbaar gekomen voor de versterking van de Veilig Thuis organisaties. Deze middelen zijn toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang. In deze regio is Enschede daarvan de centrumgemeente.

RBT / XL Businesspark
Het algemeen bestuur van het RBT heeft op 24 juni jl. de begroting 2021 en de gewijzigde begroting 2020 ongewijzigd vastgesteld. De wens van Almelo om niet (langer) bij het RBT te sparen voor vervangingsinvesteringen wordt betrokken bij de evaluatie van het RBT in het najaar.  De gemeente en RBT gaan hierover met elkaar in gesprek. Omdat op basis van de vastgestelde begroting vooralsnog het uitgangspunt is dat deze bijdrage door de gemeente Almelo wel dient te worden voldaan hebben wij het spaarbedrag van ruim 200.000 euro voor 2021 incidenteel opgenomen. Voor 2020 dient de bijdrage te worden betrokken bij de najaarsrapportage 2020.

Het voordelige saldo in 2021 wordt verder veroorzaakt door een lagere bijdrage aan beheer en onderhoud in 2021 (150.000 euro) en een hogere verwachte netto opbrengst voor het (voormalig) fonds bovenwijkse voorzieningen (Bovo), waaraan de deelnemers van de GR gezamenlijk 6 euro per uitgegeven m2 bijdragen (560.000 euro).

Werkorganisatie Twenteboard
Het algemeen bestuur van de Regio Twente heeft op 1 juli 2020 besloten de Twente Board te vragen een voorstel voor een zo efficiënt mogelijke en kwalitatief goede uitvoeringsorganisatie uit te werken. De raad is hierover in een raadsbrief geïnformeerd (RAAD-6168). Ten aanzien van het financiële kader is een bandbreedte meegegeven, waarbij in de minimale variant (voorkeur Almelo) een stijging van onze gemeentelijke bijdrage van 0,82 euro per inwoner wordt voorzien. Wij nemen deze bijdrage nu op in onze begroting. De maximale variant gaat uit van een scenario waarin Almelo ook gaat bijdrage aan de basisinfrastructuur van de Agenda voor Twente (3,50 euro per inwoner). Onze bijdrage zou in dat geval ongeveer 250.000 euro hoger worden.
Onroerende zaakbelasting (OZB)
De prognose voor de OZB-inkomsten is voor zowel woningen als niet-woningen naar boven bijgesteld. Er worden meer inkomsten gegenereerd als gevolg van areaaluitbreiding enerzijds en positieve marktontwikkelingen die de WOZ-waarden doen stijgen anderzijds (650.000 euro).

Verder worden de proceskostenvergoedingen met ingang van 2021 onder het OZB-tarief gebracht. De verwachte kosten voor proceskostenvergoedingen zijn 205.000 euro in 2021. In het meerjarenperspectief van de begroting 2020 was reeds een bedrag van 75.000 euro opgenomen. Dit bedrag kan ingezet worden voor het financieel meerjarenperspectief.

Team online
Uit een onderzoek uit 2019 blijft dat de Online functie in Almelo kampt met een flinke onderbezetting. De overige constateringen zoals achterstanden op het gebied van techniek, standaarden en verplichtingen zijn een direct gevolg daarvan. In 2020 is het Team Online opgestart met tijdelijke middelen en een kwartiermaker. Voorgesteld wordt dit structureel in de organisatie te verankeren. Naast verschuiving van bestaande middelen is hier extra geld voor nodig.

Huisvesting sociale wijkteams
In het kader van de integrale wijkgerichte toegang zijn een zestal locaties geschikt gemaakt voor huisvesting van de sociale wijkteams. Hiermee is er in elke wijk een toegangslocatie gerealiseerd die dient als inlooppunt voor en dichtbij de inwoners, waar onze medewerkers werkzaam en (vroegtijdig) benaderbaar zijn. Bij de besluitvorming over de huisvesting van de wijkteams (BW-7405) heeft het college kennis genomen van de maximale overschrijding van 262.000 euro per jaar van de huisvestingslasten in de periode 2020-2021. Deze overschrijding ontstaat onder andere door dubbele huisvestingskosten, servicekosten, ICT en facilitaire kosten (inzet permanente beveiliging, schoonmaak, etc.). Daarbij is aangegeven dat hierdoor een opgave ontstaat om dit binnen de reguliere bedrijfsvoering van de gemeente Almelo op te lossen.

Besparing wijkaccommodaties
De aanbesteding ‘Beheer en exploitatie wijkaccommodaties’ is in juni 2020 afgerond. De gemeenteraad is hierover per raadsbrief geïnformeerd (RAAD-6165). Met het aangaan van de nieuwe overeenkomst wordt een kostenreductie van in totaal 135.000 euro op het beheer en exploitatie van de zes wijkaccommodaties gerealiseerd gedurende de contractperiode. Verder is de exploitatiebegroting van de wijkaccommodaties is geactualiseerd.

Organiseren van verkiezingen
Op 17 maart 2021 zijn er Tweede Kamerverkiezingen. In 2022 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad en in 2023 vinden zowel gecombineerde verkiezingen voor provinciale staten en waterschappen als Europese verkiezingen plaats. Voor de organisatie van deze verkiezingen wordt een incidenteel budget van 150.000 euro per verkiezing geraamd. In verband met corona zijn er mogelijk nog extra onvoorziene kosten. Hiermee is nog geen rekening gehouden.

SPUK Sport
Vanaf 1 januari 2019 is de btw-sportvrijstelling verruimd. Hiermee is de aftrek van voorbelasting op
de kosten betreffende aanschaf, onderhoud, beheer en exploitatie van sportaccommodaties komen
te vervallen. Ter compensatie kunnen gemeenten in de periode 2019-2023 een specifieke uitkering stimulering sport (SPUK) aanvragen. In 2019 is een uitkering van 0,6 miljoen euro ontvangen en voor de periode 2020-2023 kan op grond van onze btw-lasten en uitgaande van het verzilveringspercentage uit 2019 ook een bijdrage van een dergelijke omvang worden verwacht. Daar de vergoeding van de btw over de begroting van het sportbedrijf (300.000 euro) reeds in de begroting was opgenomen wordt nu voor de looptijd van de regeling de verwachte SPUK-bijdrage over de eigen gemeentelijke btw-lasten in het financiële perspectief opgenomen.

Exploitatielasten tractiemiddelen
Met name als gevolg van stijgende verzekeringskosten en de overname van het wagenpark van Stadstoezicht is het budget voor de exploitatielasten van tractiemiddelen niet langer toereikend. Daarnaast was er in de afgelopen jaren reeds sprake van een (beperkt) tekort.

Septembercirculaire 2020 gemeentefonds
Het netto effect is voor alle jaren in de periode 2021 t/m 2024 voordelig. Van 163.000 euro in 2022 tot ruim 800.000 euro in 2024. Het netto voordeel is in 2022 relatief beperkt, omdat de toegekende extra middelen jeugdhulp in 2022 al bij de perspectiefnota 2020 in het financieel meerjarenperspectief waren verwerkt. Een uitgebreide toelichting op de septembercirculaire 2020 is opgenomen als bijlage in deze programmabegroting 2021.

Bestaande ontwikkelingen
Jeugdbeschermingstafel
Kinderen in onveilige situaties wachten vaak lang op hulp. Dit komt onder andere doordat er in zo’n proces veel betrokkenen zijn, elke gemeente zijn eigen werkwijze er op na houdt, ouders en kinderen onvoldoende betrokken worden en door afstemmingsproblematiek. Daarom is besloten om een regionale werkwijze voor de Jeugdbeschermingstafel te ontwikkelen. Aan een Jeugdbeschermingstafel vindt afstemming plaats tussen ouders, jongeren (12+), de betrokken zorgorganisatie(s), het eventuele sociaal netwerk en gemeenten. Deze regionale werkwijze voor de Jeugdbeschermingstafel moet leiden tot het hanteren van één eenduidige werkwijze in Twente. Het college heeft ingestemd (BW-7729) met het regionale voorstel om de jeugdbeschermingstafel ook in Almelo te implementeren.

Schoolgericht maatschappelijk werk
Het college heeft besloten om in 2020 incidentele middelen vrij te maken voor het ontwikkelen en uitvoeren van schoolgericht maatschappelijk werk als preventieve en signalerende functie in het primair en voortgezet onderwijs (BW-7628). Conform besluitvorming wordt de structurele dekking voor dit nieuwe beleid betrokken bij de besluitvorming over de programmabegroting 2021.

Toezichthouders en juridische medewerkers Wmo en Jeugd
Voor de toezichthouders WMO/Jeugd is projectfinanciering beschikbaar tot 31-12-2020. Tot en met maart 2020 zijn er 35 onderzoeken afgerond gericht op misbruik of oneigenlijk gebruik van zorggelden door zorgaanbieders. Er is voor ruim 3 miljoen euro teruggevorderd. Gezien de succesvolle inzet van de toezichthouders wil het college de formatie van de toezichthouders structureel in de begroting opnemen. Om voldoende opvolging te kunnen geven aan het extra toezicht stellen we voor om ook de juridische capaciteit in het sociaal domein uit te breiden. De formatie-uitbreiding wordt gedekt door een nieuwe taakstelling op Wmo en Jeugd van 350.000 euro. Deze taakstelling wordt vanaf 2021 ingevuld met het maatregelenplan 3.

Schuldenlab - schuldenspecialisten
In het Schuldenlab Almelo worden samen met (lokale) organisaties, bedrijven en inwoners, innovatieve manieren ontwikkeld om inwoners met schulden te helpen. Gelet op het succes van dit project willen wij de inzet van 4 schuldenspecialisten met een jaar verlengen. De incidentele middelen die hiervoor nodig zijn worden in 2021 gedekt door een nieuwe taakstelling binnen het brede sociale domein. Deze taakstelling wordt vanaf 2021 ingevuld met maatregelenplan 3.

Nieuwe ontwikkelingen
Taakstelling systeeminnovatie fysiek
De afgelopen jaren zijn er diverse systeeminnovaties doorgevoerd, waardoor er een besparing op onder andere personeel is gerealiseerd. Van de oorspronkelijke taakstelling 'systeeminnovatie fysiek' van 750.000 euro stond nog 630.000 euro open. Wij stellen voor het deel van de gerealiseerde besparingen dat is ingezet ter dekking van personele taakstellingen ten laste van het financieel perspectief te brengen (280.000 euro). Voor de begroting 2021 zijn aanvullende maatregelen in beeld gebracht. Op basis van daarvan is in deze begroting een bedrag van 150.000 euro structureel ingevuld. De besparing kan worden gerealiseerd door het doorvoeren van technische innovaties en vernieuwing van de aanpak van onderhoud en beheer. Voor de invulling van het resterende deel van de taakstelling (200.000 euro) worden plannen ontwikkelt.

Besparingsverlies personele taakstellingen
Bij een tweetal personele taakstellingen is er sprake van een incidenteel besparingsverlies in 2021.
De taakstelling uitbreiding functieboek in verband met vaste verplichtingen (431.000 euro) is in de begroting 2020 opgenomen naar aanleiding van het besluit om alle medewerkers met een vast dienstverband op te nemen in de personeelsbegroting. Deze taakstelling kan naar verwachting vanaf 2022 worden ingevuld. Wij kijken daarbij naar besparingsmogelijkheden binnen de volle breedte van de personeelsbegroting en zien daarbij vooral mogelijkheden om te besparen op ondersteunende functies/overhead. In 2021 is het niet mogelijk om de taakstelling binnen de personeelsbegroting in te vullen en komt het besparingsverlies ten laste van het begrotingssaldo.
Het college heeft in het kader van het Inrichtingsplan Concernzaken besloten om de sturing op de organisatie te versterken en hiertoe de formatie met 4,22 fte uit te breiden. Het betreft hier twee juridische functies en twee strategische functies. Met de twee juridische functies worden de externe juridische kosten verlaagd. Door de twee strategische functies ontstaat er meer overzicht en inzicht in de resultaten van de ambtelijke organisatie. De formatie-uitbreiding wordt vanaf 2022 gedekt door een taakstelling van 280.000 euro op te nemen binnen de personeelsbegroting. In 2021 is het niet mogelijk om de taakstelling in te vullen en komt het besparingsverlies ten laste van het begrotingssaldo.

Projecten initiatieffase
Er is binnen de begroting geen dekking voor de personele inzet om een projectvoorstel te maken of voor potentiële projecten die na de initiatieffase worden beëindigd. Bij een projectvoorstel en in de initiatieffase is nog geen sprake van een project en is het onduidelijk of de kosten uiteindelijk binnen een project kunnen worden gedekt, bijvoorbeeld vanuit subsidies of door deze kosten te activeren. Om adequaat in te kunnen spelen op kansrijke initiatieven en mogelijkheden in de stad wordt voorgesteld om hiervoor structureel een bedrag op te nemen. Op het moment dat er daadwerkelijk sprake is van een project dan worden de kosten ten laste van het project gebracht. Alleen de inzet van capaciteit die uiteindelijk niet leidt tot een project komt ten laste van dit budget

Dekkingsmaatregelen
Taakstelling Wmo/Jeugd
Extra inzet op toezicht binnen de Wmo/Jeugd verdient zichzelf terug. Naast het terugvorderen van onterecht uitgeven 'zorgkosten' gaat er een preventieve werking uit van verscherpt toezicht op de besteding van middelen die voor zorg bestemd zijn. De formatie-uitbreiding wordt daarom gedekt door een nieuwe taakstelling op Wmo en Jeugd van 350.000 euro. Deze taakstelling wordt ingevuld met de reeds vastgestelde maatregelenplannen 1 en 2 en het nieuwe maatregelenplan 3.

Taakstelling sociaal domein
De incidentele middelen voor de verlenging van inzet van schuldenspecialisten worden in 2021 gedekt door een nieuwe taakstelling binnen het brede sociale domein. Met de invoering van maatregelenplan 3 wordt de taakstelling ingevuld.

Vrijval reserve overlopende werken
Vanuit de reserve overlopende werken (dekking voor meerjarige incidentele projecten) kan eenmalig een bedrag van 590.000 euro vrijvallen. Tegenover dit bedrag staan geen verplichtingen of verwachte projectuitgaven.

Vrijval reserve grote projecten
Op het resterende saldo in de reserve grote projecten van 203.000 euro rusten geen claims. Het saldo kan daarmee vrijvallen.

Vrijval reserve investeringsagenda.
Op het resterende saldo in de reserve investeringsagenda van 180.000 euro rusten geen claims. Het saldo kan daarmee vrijvallen.

Inzet behoedzaamheidsstelpost
Vanuit een behoedzaam financieel beleid is een deel van het toekomstig accres gereserveerd om (meerjarige) schommelingen op te vangen. Hierdoor wordt de meerjarenraming minder afhankelijk van mutaties in de algemene uitkering van het gemeentefonds. Bij het samenstellen van de begroting 2021 wordt de behoedzaamheidstelpost 2021 betrokken. De behoedzaamheidsbuffer voor 2021 (180.000 euro) kan vrijvallen. Daarnaast wordt de behoedzaamheidsbuffer voor 2022 en 2023 incidenteel ingezet. Vanaf 2024 blijft er nog 700.000 euro structureel beschikbaar.

Stelpost ontwikkelingen sociaal domein
In de meerjarenraming hebben wij middelen gereserveerd voor niet te beïnvloeden omstandigheden, zoals open-einde regelingen, het abonnementstarief en de AMvB reële prijzen. De begroting in het sociaal domein is gebaseerd op een scherpe, maar reële raming van het sociaal domein. Daarom wordt voorgesteld om het restant van de jaarschijf 2021 van de stelpost ontwikkelingen sociaal domein vrij te laten vallen. Hoewel er meerjarig een bedrag oplopend naar ruim 2 miljoen euro structureel gereserveerd blijft om wijzigingen in met name Rijksbeleid op te kunnen vangen, betekent dit wel dat in jaarschijf 2021 geen buffer meer beschikbaar is.

Stelpost nieuw beleid 2021
In de begroting 2021 en meerjarenraming is 190.000 euro structureel per jaar beschikbaar voor nieuw beleid of intensivering van bestaand beleid. Er wordt voorgesteld om de jaarschijf 2021 structureel niet in te zetten en daarmee vrij te laten vallen.

Stelpost areaaluitbreiding 2021
In begroting 2021 en meerjarenraming is 225.000 euro structureel per jaar beschikbaar voor areaaluitbreiding. Na het in exploitatie nemen van de recent opgeleverde delen van Nijrees, resteert nog een bedrag van 150.000 euro dat kan vrijvallen ten gunste van het financieel meerjarenperspectief.

Niet financieel vertaalde ontwikkelingen
Een aantal belangrijke ontwikkelingen die op dit moment nog niet vertaald zijn in de meerjarenraming brengen wij hier graag onder uw aandacht.

Ingroeipad Nota kapitaal goederen (NKG)
De Nota Kapitaalgoederen 2019-2023 liet de eerste jaren een voordeel zien. Het beschikbare budget is hoger dan het benodigde budget. Dit voordeel is in de perspectiefnota 2019 ten gunste van de algemene middelen gebracht. Vanaf 2026/2027 zal het voordeel omslaan in een verwacht nadeel. Dit verwachte nadeel is nog niet opgenomen in het financieel meerjarenperspectief. In de actualisatie van de NKG eind dit jaar zal er meer duidelijkheid komen over de hoogte van het bedrag en het ingroeipad.

Doorgroei spaarbedrag weerstandsvermogen
In het Financieel meerjarenperspectief is nog geen rekening gehouden met een eventueel ‘spaarbedrag’ om het eigen vermogen verder aan te zuiveren nadat de grens uit het voormalige financieel herstelplan van 11 miljoen euro bereikt is. Besluitvorming naar aanleiding van de actualisatie van de nota risicomanagement en weerstandsvermogen vindt in het vierde kwartaal van 2020 plaats. Deze nota geeft inzicht in de benodigde weerstandscapaciteit op basis van een geactualiseerd risicoprofiel. In dit bestek zal tevens een besluit moeten worden genomen over de wenselijke ratio van het gemeentelijke weerstandsvermogen. De toekomstige benodigde weerstandscapaciteit is hiervan afhankelijk.

Herijking gemeentefonds
De invoering van het nieuwe verdeelmodel vindt plaats vanaf 2022. De definitieve besluitvorming in de Tweede Kamer is eind 2020 voorzien. Dan wordt ook het financiële effect voor Almelo bekend.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 01/07/2021 12:01:28 met de export van 01/07/2021 11:59:45