5.3.4 Taakveld verkeer en vervoer (grijs)
Verharding
Areaal
Het areaal verharding is ongeveer 4,65 miljoen m2 groot. De helft (50%) van het areaal bestaat uit elementenverharding en iets meer dan 49% bestaat uit asfaltverharding. Betonverharding betreft maar 1% van het totale areaal.
Beleidskaders
- Nota Kapitaalgoederen 2019 -2022
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte (2015)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2015)
Voor het technisch onderhoud (heel en veilig) is geen beleidskader vastgesteld. Het wettelijk minimum is leidend, op basis van de landelijke systematiek van het CROW. De aanpak van de gemeente is gericht op: minimale inzet en kosten, om veiligheid en functionaliteit te borgen en kapitaalvernietiging te voorkomen, aan te duiden als kwaliteitsniveau Basis. Deze aanpak is vastgelegd in de beheerplan dat eind 2019 is opgesteld.
Kwaliteit
De kwaliteit van de wegen wordt iedere 2 jaar gemeten. Uit de meting van 2019 blijkt dat de kwaliteit licht is afgenomen tot een 6,0 (was 6,4 in 2017), wat neerkomt op kwaliteitsniveau Basis. De verwachting is dat de kwaliteit de komende jaren zal stijgen, omdat bij vaststelling van de NKG is besloten extra middelen in te zetten voor groot onderhoud en vervanging. Het groot asfaltonderhoud dat in 2020 uitgevoerd is aan onder andere de Bornsestraat in Bornerbroek en de Bedrijvenparksingel is hiervan een zichtbaar voorbeeld.
Speerpunten
De komende jaren wordt uitvoering gegeven aan de ingezette koers van de NKG, met een planmatige en integrale aanpak van groot onderhoud en vervanging.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Verharding | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Vervangingsinvestering | 3.051 | 3.051 | 3.051 | 3.051 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 132 | 264 | 397 |
Groot onderhoud | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 |
Klein onderhoud | 435 | 435 | 435 | 435 |
Schoonhouden | 1.474 | 1.525 | 1.689 | 1.853 |
Totaal | 4.809 | 4.992 | 5.288 | 5.585 |
Bedragen x 1.000 euro |
Civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies
Areaal
Het areaal omvat 194 civieltechnische kunstwerken zoals bruggen en tunnels en 55 waterbouwkundige constructies zoals kademuren.
Beleidskaders
- Nota Kapitaalgoederen 2019 -2022
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte (2015)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2015)
Er is geen beleidskader voor het technisch beheer van civieltechnische kunstwerken. Omdat veel van de kunstwerken echter deel uitmaken van het wegennet, geldt ook hier de wettelijke zorgplicht. Om vast te stellen welk onderhoud minimaal nodig is, maakt Almelo gebruik van de landelijk gehanteerde normen voor conditiemetingen (NEN 2767-4 5). Voor de invulling van het beheer zijn najaar 2019 beheerplannen opgesteld
Kwaliteit
Vanaf 2015 wordt gewerkt aan de verbetering van het planmatig beheer van civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies. Hierbij wordt een risicogestuurde aanpak gehanteerd, die in eerste instantie is gericht op de grote kunstwerken met bijbehorende grote risico’s.
- De kwaliteit van de grote en potentieel risicodragende objecten is goed.
- De middelgrote objecten kennen een onderhoudsbehoefte, maar de kwaliteit is goed.
- De kwaliteit van kleine en minder risicodragende objecten is redelijk tot matig.
Speerpunten
In de komende jaren wordt ingezet op planmatig onderhoud van de grote en middelgrote objecten en het verkrijgen van inzicht in en grip op de kleine en objecten. Eind 2020 is de actuele omvang en conditie van alle kunstwerken en waterbouwkundige constructies in beeld.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Civieltechnische kunstwerken | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Vervangingsinvestering | 1.756 | 1.756 | 1.756 | 1.756 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 61 | 123 | 184 |
Onderhoud | 541 | 541 | 541 | 541 |
Totaal | 541 | 602 | 664 | 725 |
Bedragen x 1.000 euro |
Openbare verlichting
Areaal
De belangrijkste onderdelen van de openbare verlichting zijn de lichtmast, armatuur en de lamp. De gemeente Almelo kent in totaal 15.754 masten, 16.753 armaturen en 17.278 lampen.
Beleidskaders
- Nota Kapitaalgoederen 2019 -2022
- Nota standaardisering openbare verlichting
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte(2015)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2015)
Kwaliteit
De kwaliteit van de lichtmasten is redelijk. De staat van de armaturen is relatief slecht, doordat een groot deel de technische levensduur van 20 jaar heeft overschreden. Door de grootschalige overgang naar LED verlichting zal de kwaliteit van het areaal een flinke impuls krijgen.
Speerpunten
In 2019 is besloten versneld over te gaan op LED verlichting. Ruim 11.000 verouderde armaturen worden in de periode 2020-2023 vervangen voor nieuwe duurzame LED armaturen. Daarnaast wordt ingezet op een planmatige aanpak van het onderhoud en de vervanging van lichtmasten.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Openbare verlichting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Vervangingsinvestering | 1.756 | 1.756 | 1.756 | 1.756 |
Investering ombouw LED | 1.000 | 725 | 732 | |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 43 | 75 | 106 |
Onderhoud | 197 | 197 | 197 | 197 |
Totaal | 197 | 240 | 272 | 303 |
Bedragen x 1.000 euro |
Verkeersregelinstallaties (VRI)
Areaal
De gemeente Almelo heeft op dit moment 47 VRI’s. Daarnaast bezit de gemeente Almelo een dynamisch busstation, acht Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) en twee parkeerverwijssystemen (binnenstad en stadion).
Beleidskader
Kwaliteit
Een groot deel van de VRI’s is sterk verouderd. De kwaliteit van deze VRI’s is matig tot slecht. In de komende jaren worden veel van de verouderde VRI’s vervangen en zal de kwaliteit een impuls krijgen.
Speerpunten
In de komende jaren is het beheer en onderhoud vooral gericht op een planmatige, meerjarige instandhouding en, waar nodig, verbetering van de technische en functionele (verkeerskundige) kwaliteit van de installaties.
In de periode 2020-2023 worden jaarlijks vijf à zes VRI’s vervangen.
Tegelijkertijd wordt ingezet op een aanpak die zich meer richt op het verkeerskundig functioneren. Bij deze aanpak, ‘Doorstroming als een Service (DaeS)’ geheten, wordt een marktpartij geleidelijk aan verantwoordelijk voor beheer en onderhoud, vervanging en ver- of nieuwbouw van VRI’s en andere verkeerssystemen.
Ook wordt met inzet van subsidies van middelen van het rijk en de Talking Traffic ingebouwd in de verkeersregelinstallaties. In deze ontwikkeling gaan de VRI’s communiceren met verkeersdeelnemers, zodat de installaties optimaal kunnen inspelen op het verkeersaanbod, en de verkeersdeelnemers goed geïnformeerd worden over de actuele situatie.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Verkeersregelinstallaties | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Vervangingsinvestering | 569 | 719 | 719 | 719 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 44 | 99 | 154 |
Onderhoud | 439 | 439 | 439 | 439 |
Totaal | 439 | 483 | 538 | 593 |
Bedragen x 1.000 euro |